Tuesday 20 January 2009

apa yang kita boleh buat

salam..baru2 ini seorang sahabat saya bertanya kepada saya apa yang kita boleh buat utk saudara kita dipalestin..adakah kita hanya berdian diri sahaja...

saudara yang dikasihi Allah sekalian..kita mesti buat sesuatu terhapa apa yang sedang berlaku kepada saudara kita di palestin..kita mesti berjihad bersama2 mereka di bumi palestin...seperti yang kita maklum jihad bukan sahaja dengan keluar berperang menentang musih Allah..bahkan disana banyak bentuk2 jihad yang kita mampu lakukan..

misalnya ialah..kita berjihad dengan harta kita..seperti seruan dalam ayat quran.."berjihadlah kamu dengan harta dan diri kamu pda jalan Allah..di sini ayat quran jelas menunjukkan Allah s.w.t mendahulukan jihad dengan harta daripada diri..kadi apa yang menghalang kita intuk menderma untuk mereka di palestin..

seterusnya kita berdoa kepada mereka..di sebut dalam sepotong hadi..doa itu merupakan senjata bagi orang mukmin..jadi kita sudah mempunyai senjatanya iaitu doa..marilah kita sama2 berdoa kepada mereka..ketika berdoa bagi orang islam dan memohon kemenangan marilah kita sama2 hadirkan rasa kasih sayang dan kita sama2 merasakan derita yang ereka hadapi..ketika berdoa kepada orang yahudi supaya dikalahkan marilah kita sama2 rasa geram kepada mereka musuh2 Allah..

seterusnya kita boikot barangan2 yahudi..ini juga merupakan contoh jhad melalui harta..bnyak iklan2 yang menyuruh umat islam boikot barangan yahudi dan israel..jadi apa tunggu lagi jikalau kita benar2 ingin bersama2 berjihad di bumi palestin..

seterusnya kita hidupkan dalam diri kita dengan membaca hadis2 yang berkaitan dengan jihad dan sebagainya supaya jihad sentiasa berada dalam diri kita..

seterusnya sentiasa mengislah diri kita semasa ke semasa dan membuang karat2 jahiliyyah yang masih terseat dalam diri kita dan kita buang segala maksiat yang kita selalu lakukannya supaya kita menjadi haba Allah yang soleh..dan ini merupakan jihad..seperti yang diberitakan dalam hadis bahawa jihad yang besar adalah kihad melawan hawa nafsu..

akhirnya marilah kita sama2 doakan supaya umat islam kembali bersatu atas nama khilafah islamiyyah supaya nasib umat isla diseluruh dunia akan terbela dan islam akan kembali ketempstnya semuala iaitu du pincak....waallahuaalam...

No comments: