Wednesday 25 February 2009

perbandingan akhlak kita antara hari ini dan semalam..















perksakan akhlak mahmudah dalam diri..hulurkan pedang kepada akhlak mazmumah..amalkan sunnah nabi dalam diri..


kadang2 kita sering melupakan tentang akhlak, kelakuan, dan tingkah laku kita..kita lupa adab pergaulan kita, tutur bicara kita dan semua adab2 yang lain..

terdapat sebahagian manusia yang belajar tinggi dan lama perjalanan hidupnya..tetapi dia lupa akan akhlak yang merupakan antara asas kenapa nabi muhamad s.a.w diutuskan..baginda bersabda : sesungguhnya aju diutuskan untuk menyempurnakan kemulian akhlak..jadi ianya bukanlah perkara yang mudah dan perlu diperlekehkan..

perbincangan tentang akhlak memang akan menenagkan hati sebahagian pihak dan akan menyekitkan hati sebahagian pihak..namun itulah hakikatnya..tetap ada yang manis dan pahit..

apa yang saya maksudkan akhlak semalam ialah akhlak Raslulullah yang menjadi Qudwah, idola, dan contoh terbaik buat ikutan kita dan juga akhlak para shabat r.a..dan akhlak dari ini semestinyalah akhlak kita pada hari ini selaku pelajar, pekerja ataupun apajua opsyen dan bidang kita dan taraf kemasyarakan kita.

saya ingin mengajak semua para sehabat sekalian kita bandingkan akhlak kita dengan para sahabat r.a..bukanlah ingin mengajar ataupun ingin memberi taujihat..tetapi ingin mengingatkan kembali apa yang kita telah pelajari selama ini daripada kisah2 para nabi, khususnya Rasulullah s.a.w, para sahabat, tabien, tabii tabien, dan ulama2, seterusnya orang2 soleh yang berada atas jalan Islam..

ikram..

1 comment:

Anonymous said...

cam kenal je gamba tu huhuh...